Het valt me zwaar om de rol van toerist op me te nemen. Vooral ook dat iedereen op een af andere manier een aanspraak op je doet. De taxirijder die jet liefst wil vervoeren, en steeds maar toetert als die langs rijdt. En het ziet heer geel van de taxi’s die allemaal op zoek zzijn naar kalnten. Geluykkig kan ik nog lekker op mijn eigen motor daar de stad knorren. Zo ook het bezoek aan het kanaal en andere typische toeriste dingetjes in de stad. Bijvoorbeeld het stadswijk Casco Viejjo. Een prachtige wijk met veel franse invloeden. De fransen hebben het eerst geprobeerd het kanaal aan te leggen maar dat mislukte o.a. Door heel veel ziektes als malaria waardoor er een tekort was aan arbeiders. Zij wisten daar niet mee om tegaan en ook niet waar het vandaan kwam. Uiteindelijk hebnnen de amerikanen ontdekt dat de malaria van de mug kwam en deze toen ook bestreden. Plus dat zij een stuwmeer hebben aagelegd inclusief sluizen terwijl de fransen er recht toe recht aan door het land wilden. Dat betekende dat ze veel dieper door de bergen zouden moeten graven. Ontzettend leuk om het te zien, klik hier.
Maar enfin ik doe mij best om de toerist uit te hangen de laatste dagen en daar is weinig over te melden. Behalve dan dat Panamezen echt zijn best moet doen om service en toewijding te laten blijken want ze hebben geen toerismecultuur maar veel meer een business cultuur. En die is hard en weinig op de echte menselijke behoefte gericht. Ik heb me laten vertellen dat na de Panama papers de omzet in de branche met 90% is gekelderd. Dus ze moeten nu wel andere middelen in gaan zetten om het land weer omn de kaart te krijgen en inkomsten te creëren. Daarbij is visie (op gebied van toerisme) en aanpassing van de infrastructuur erg belangrijk. Het land heeft een geweldige natuur, wateren en eilandengroepen die ook nog eens redelijk uniek zijn. Van dit alles heb ik nog weinig gezien en dat gaan we zeker nog een keer ontdekken. Wat wel kijk hier
Vrijdag heb ik mijn motor kunnen stallen bij een nederlander die al 15 jaar in Panama woont. Ook een BMW rijder! Dus mijn vriendje mag naast zijn vriendje staan. Leuk dat je binnen drie “hand shakes” wel weer iemand tegenkomt die je wil helpen. Daar ben ik ook hem weer erg dankbaar voor. Ook techtnissch gezien is het met de motor erg goed gegaan. Alleen een nieuwe schokbreker en een nieuwe achterband. Hij verbruikte geen spat olie en verder heb ik alleen maar hoeven tanken. En dat kan hier voor 75 cent trouwens in geen enkel land duurder dan 1 $ per liter.
Tja dan vanavond op het vliegmachine naar huis.
BLIJ DAT IK ER BEN JAMMER DAT HET OVER IS!