Treinreis en bezoek Borobudur

Treinreis van Bandung naar Kutoarjo

Ongeveer 1 uur later dan gepland vertrekken we dan toch uiteindelijk. We hebben gereserveerde stoelen. Het inchecken gaat zo’n beetje als op een vliegveld. Met een instapkaart kun je het perron op, voordat je eerst door een veiligheidspoortje bent gegaan. Een porter zorgt dat je bagage en jij op de goede plek in de de trein terecht komen. Met een fooi van 3 euro zit je zonder stress op je gereserveerde plek. Met goede vliegtuigstoelen en veel beenruimte moet het reizen wat dat betreft goed komen. Service aan boord is goed. Met Bandung verlaten we de “Vogelaar wijken” zouden we noemen. We komen eerst nog langs een enorme moskee en ook nog een stadion, de laatste lijkt op de arena in Amsterdam.

Dan begint het platte land. Snel doemen de eerste heuvels en bergen op. We gaan tot ongeveer 700 meter hoogte. De rijstvelden veranderen in rijstveld terrassen. Geweldig om te zien hoe ze hier microlandbouw bedrijven op onmogelijke plaatsen. We rijden niet veel harder dan 40 km per uur en de hele reis is ongeveer 300 km. Dat zou betekenen dat we niet om 13 uur aankomen maar ergens om 16 uur. Afijn de dag is gevuld en ons panaroma is zeker de moeite waard.

Hier en daar rijdt hij stapvoets, er wordt aan het spoor gewerkt maar vooral ook gekeken. Naast het spoor ligt veel afval, vooral plastic!

Er wordt bijna alleen rijst verbouwd. Indonesië is een enorme liefhebber van pastic verpakkingen, liefst twee dubbel en/of extra dik. Regelmatig wordt gestopt op stations en hier en daar om een andere trein te laten passeren want dit hele traject is enkelspoor. Op de rijstvelden wordt bijna overal gewerkt. Ze zijn allemaal watermanagers hier. In veel gevallen wordt hier 2x per jaar geoogst. Dus je ziet rijstgroei in alle maten en soorten. Bij de aanplant moet het regelmatig regenen. Afgelopen jaar was het bijna een half jaar droog en begon het regenseizoen een maand later. Daarom kon op veel plaatsen maar één keer geoogst worden. Boeren mogen geen insecticiden meer gebruiken. Slangen worden ingezet om ratten en muizen te vangen. Voor de oogst worden deze slangen weer gevangen. Bijzondere vorm van biologische landbouw.

Tweede helft van de treinreis wordt vlakker en rijdt de trein honderd kilometer per uur. De rijstvelden zijn nu eindeloos. Maar toch geen grote machines, het is allemaal handwerk! Om 15 uur, 2 uur later dan gepland, komen we aan in Kutoarjo. Daar staat een chauffeur voor ons klaar om ons naar het dorp Borobudur te brengen. Een rit van ongeveer 1,5 uur en natuurlijk weer een fikse regenbui rond dat tijdstip. Het is hier de regentijd. Het valt op dat op midden Java het rustiger is op de weg, maar vooral de bussen rijden als gekken. Onze chauffeur rijdt relaxt en we komen veilig aan bij ons prachtige resort Rumah Dharma.

Hier verblijven we 2 dagen, ook wel lekker. Morgen om 8.30 uur hebben we ons tijdslot bij de Borobudur tempel. Tickets kun je 8 dagen van te voren reserveren. 

Bezoek Borobudur

We slaan de vroege (5.30 uur) zonsopkomst boven de Borobudur over. In deze tijd is de kans op een mooi zonsopkomst gering en dat komt door de enorme luchtvochtigheid door overvloedige regenval in de middag. Als het s’nacht veel zou regenen dan is de kans op een mooie zonsopgang weer groter. 

We zitten op 5 minuten fietsen van de Borobudur. De fietsen kunnen we gratis lenen van het resort. Op slot zetten kennen ze hier niet, die staan er na 2 uur nog. De ontvangst bij de Borobudur is uiterst vriendelijk en goed georganiseerd.

Je krijgt speciale slippers en een flesje water! Entree is trouwens 25 euro, inclusief een gids. Leuke man met een goed verhaal. De foto’s hier spreken voor zich. Omdat we vroeg zijn kunnen we de meeste foto’s zonder alle drukte maken. Tja het is toch wel indrukwekkend dit monument.

De Nederlanders hebben in het verleden hier ook veel goed werk verricht als het gaat om restauratie. We mogen tot de een na hoogste laag beklimmen, dat zijn 153 treden. Het tiende niveau is alleen voorbehouden voor de allerhoogste boeddhisten.

Het is echt een topbezoek: een indrukwekkend bouwsel, een innoverende geschiedenis en een goed verhaal. 

Om 11 uur verlaten we het complex en maken we nog een mooie fietstocht in de omgeving. Trouwens fietsers zie je hier helemaal niet, ook niet in de vlakkere deel van Java. Alleen heel veel motorsen scooters.

Heerlijk om zo op je eigen kuierlatten de omgeving te verkennen. Uiteraard is het wennen om links te fietsen. Iedereen is uiterst vriendelijk en lachen je tegemoet. Wat een pracht mensen zijn Indonesiërs. We komen nog langs een katholieke kerk. Natuurlijk willen we daar naar toe. Meteen komen mensen naar je toe om het verhaal te vertellen over de kerk: de kerk van Petrus. Leuk! We fietsen door buurtjes en achteraf straatjes. Iedereen lacht, zwaait en groet je. Verderop bezoeken we het Elopro Art House, gelegen op een klip aan de rivier. Helemaal organisch gebouwd als in een sprookje.  Geweldig mooie plek en een  gelegenheid waar je kunt eten en drinken. 

Rondlopend treffen we allerlei mooie objecten en kunstzinnige uitingen aan. Even een stop voor een kop koffie. Daarna fietsen we door wat dorpen en verbazen ons over de bomen, vruchten, groenteverbouwing etc. Lekker om zo op jezelf rond te toeren.

Wat ook helemaal in is je te laten rondrijden in verbouwde oude VW- kever. Ze komen voorbij in alle kleuren van de regenboog.

Na wat boodschappen zijn we rond 14 uur terug op het resort. En ja hoor ook hier regent het weer volop. Wat heerlijk om buiten op de veranda bij 25 graden je verhaal te schrijven. Morgen via een omweg door naar Yogyakarta . Moet ook mooi zijn, maar dat lees je in het volgende bericht. 

2 gedachten over “Treinreis en bezoek Borobudur”

  1. Mooi gebied zeg en goede voorzieningen en uitgebreide rijsttafel! Geniet ervan samen en van jullie wereldreis hg Arjan

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven